کد مطلب:129937 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:114

مدت اقامت اهل بیت در شام
تنها كسی كه از مورخان كهن به مدت اقامت اهل بیت (ع) در شام تصریح كرده است، قاضی ابوحنیفة، نعمان بن محمد تمیمی مغربی، متوفای سال 363 هجری است. او می گوید: «آنها یك و نیم ماه در آنجا ماندند» [1] سید بن طاووس در نقلی نزدیك به این می گوید: «یك ماه در آنجا ماندند» [2] اما دیگران تنها به ذكر عنوان كلی بسنده كرده اند. مثل شیخ مفید كه می گوید: «چند روز در آنجا ماندند» [3] طبری نیز از وی نقل كرده است. [4] .

آری علامه ی مجلسی به نقل برخی از كتابهای اصحاب آورده است كه آنان مدت ده روز در شام اقامت كردند، آنجا كه می گوید: «بنابر نقل مدت هفت روز برایش عزا گرفتند. چون روز هشتم فرارسید، یزید آنان را فراخواند و به آنها پیشنهاد ماندن داد. اما آنها نپذیرفتند و آهنگ بازگشت به مدینه كردند، پس برایشان كجاوه ساختند» [5] اما معلوم نیست كه ایشان مطلب را از كجا نقل كرده و این روایت قابل استناد نیست.

اگر نقل ابن سعد را بپذیریم كه یزید كس به مدینه فرستاد و از آنجا چند تن از موالی سالمند بنی هاشم نزد وی آمدند و او چند تن از موالی ابوسفیان را با آنها همراه كرد و


سپس اسیران را همراهشان به مدینه فرستاد [6] ، در این صورت - با توجه به زمان فرستادن پیك به مدینه و بازگشت آنها به شام - به طور یقین مدت اقامتشان بیشتر می شود.


[1] شرح الاخبار، ج 3، ص 269.

[2] اقبال الاعمال، ص 589.

[3] الارشاد، ج 2، ص 122.

[4] اعلام الوري، ص 249.

[5] بحارالانوار، ج 45، ص 196.

[6] الطبقات الكبري، ص 84 (زندگينامه ي امام حسين (ع) از بخش چاپ نشده).